BlogAz IT café is cikkezett róla, hogy várhatóan néhány héten belül el fog készíteni a Google egy olyan böngésző kiegészítőt, amelynek segítségével a felhasználó letilthatja a Google Analytics szolgáltatást, és ezáltal a tevékenységének nyomkövetését. Korábban írtunk egy olyan Firefox kiegészítőről, ami a belépést nem igénylő Google szolgáltatásoknál tett hasonlót lehetővé – azonban ez a megoldás nem egy Google termék volt. A felhasználó privátszféráját veszélyeztető tényezőket három csoportba sorolhatjuk, ebből az egyiknek az alapját épp a Google-hez hasonló szolgáltatók adják, és ezért is érdekes a Google-nek ez a lépése. Ezek a csoportok:
Visszatérve az első kategóriára, nézzük meg, a Google mennyi mindenhez hozzáfér! Tegyük fel, hogy használjuk a kereső szolgáltatását (belépve), valamint a GMail és Calendar szolgáltatásokat. Nyilvánvaló, hogy egy csomó információt megosztunk így magunkról, érdeklődésünkről, a beszélgetéseinkben felmerülő témákról, magánéletünkről, stb. Ezeket elvileg ellenőrizhetjük és törölhetjük is a Google Dashboard segítségével. Azonban ezen túlmenően számos metainformációt is kénytelen-kelletlen megosztunk, mint például mikor szoktunk kelni és a napi feladatainkat hogyan végezzük el (ill. kapcsoljuk be a számítógépünket), jellemzően milyen idősávban dolgozunk (mikor nyitjuk meg az alkalmazásokat a benti számítógépről, illetve a naptár információk is sokat sejtethetnek), milyen helyeken fordulunk meg általában (az alapján, hogy milyen címről kapcsolódunk), stb. A Google Analytics, vagy az egyéb független weboldalakon futó Google szolgáltatások (pl. Google Adwords) megnyújtják a Google kezét, és a szolgáltatási területén kívül is lehetővé teszik a felhasználók nyomkövetését. Így függően attól, hogy milyen weboldalakat látogatunk meg – ahol a Google Analytics-et használják – további meta-információkat fedünk fel magunkról. Az egyszerű profilírozáson túl (érdeklődés, ízlésvilág) felfedhetjük a vallási vagy épp a politikai identitásunkról is információkat, elég csak meglátogatni a megfelelő honlapokat. Ha mindezek mellé figyelembe vesszük, hogy milyen mennyiségű információhoz fér hozzá a Google a keresőrobotjainak segítségségével (amiből eleve nem minden jelenik meg magában a keresőben), az információs szuperhatalom kifejezés máris érthetővé válik. Persze ez csak fiktív elméleti gondolatsor, valójában nem tudhatjuk, hogy ténylegesen mit tárol a Google rólunk, illetve ki(k)nek adja át az adatainkat, vagy ki(k)nek ad azokhoz hozzáférést. Azonban az elővigyázatosság sosem árt, nehogy egy önkényes szolgáltató oldali döntésnek a következményeképpen kiszolgáltassuk a privátszféránkat. -- Elvileg a Dashboard-on van egy Analytics rész is, de ezt nem sikerült működésre bírnom. Ezzel kapcsolatban örömmel várjuk az olvasói észrevételeket, javaslatokat a hozzászólások között! |